środa, 23 stycznia 2013

Zapisywanie dialogów


Zasady zapisu dialogów:

1. W języku polskim wypowiedź bohatera zapisujemy od myślnika. 

2. Myślnik oddzielamy spacją od reszty wypowiedzi, nie ma od tego wyjątków. 

Błędny zapis: 
-A jeśli nie mam czasu na uprzejmości?-spytałem. 

Poprawny zapis: 
- A jeśli nie mam czasu na uprzejmości? - spytałem. 

3. Jeśli opisujemy sposób mówienia bohatera, czyli we wszystkich zdaniach, w których są powiedział/rzekł/mruknął/jęknął/zawył/wyszeptał i inne tego typu określenia, kwestii bohatera nie kończymy kropką, a „didaskalia” rozpoczynamy małą literą. 

Błędny zapis: 
– Och. Wtedy mogę uznać to za obrazę. - Wyszeptała. 

Poprawny zapis: 
– Och. Wtedy mogę uznać to za obrazę – wyszeptała. 

4. Jeśli na końcu kwestii jest wykrzyknik, pytajnik lub wielokropek, a po myślniku opisujemy sposób mówienia bohatera, „didaskalia” rozpoczynamy małą literą. 

Błędny zapis: 
– Pojedynku? – Spytałem z niedowierzaniem. 
– Nie! – Wydyszał. 
– To znaczy że...?- Przerwał gwałtownie. 

Poprawny zapis: 
– Pojedynku? – spytałem z niedowierzaniem. 
– Nie! – wydyszał. 
– To znaczy że...? – przerwał gwałtownie. 



5. Jeśli „didaskalia” rozdzielają dwa odrębne zdania, stawiamy kropkę na końcu „didaskaliów”, a zdanie po myślniku rozpoczynamy dużą literą. 

Błędny zapis: 
– … dać się podziurawić kulami – wszedł mi w słowo Thomas  rany, jak bardzo pomocne to będzie dla osiągnięcia naszych wspólnych celów. 

Poprawny zapis: 
– … dać się podziurawić kulami – wszedł mi w słowo Thomas.  Rany, jak bardzo pomocne to będzie dla osiągnięcia naszych wspólnych celów. 

6. „Didaskalia” opisujące tło dialogowe (np. zachowanie bohaterów, wygląd otoczenia) zaczynamy wielką literą. Na końcu pierwszej wypowiedzi stawiamy kropkę lub inny znak interpunkcyjny. Jeśli wprowadzamy dalszą wypowiedź po „didaskaliach”, również zaczynamy ją dużą literą. 

Błędny zapis: 
– No, idźże, na co czekasz? – kupiec odwrócił się do mnie, kręcąc głową z poirytowaniem - nie mam z tego nowego niewolnika najmniejszego pożytku. 

Poprawny zapis: 
– No, idźże, na co czekasz? – Kupiec odwrócił się do mnie, kręcąc głową z poirytowaniem.  Nie mam z tego nowego niewolnika najmniejszego pożytku. 


7. „Didaskalia” można zakończyć dwukropkiem, wówczas drugie zdanie zaczynamy wielką literą. 

Błędny zapis: 
- Zatrzymamy się tutaj. - Zatrzymał konia i rozejrzał się, po czym dodał: - okolica wygląda na spokojną. 

Poprawny zapis: 
  Zatrzymamy się tutaj.  Zatrzymał konia i rozejrzał się, po czym dodał: – Okolica wygląda na spokojną. 

8. „Didaskalia” mogą się pojawiać kilkakrotnie w jednej wypowiedzi. Lepiej z nimi jednak nie przesadzać, bo wypowiedź może stać się nieczytelna. 

4 komentarze:

  1. Bardzo mi się podoba pomysł na ten blog. Trzeba go tylko wypromować :) Na pewno wielu osobom przydadzą się Twoje wskazówki, zwłaszcza że podajesz, skąd czerpiesz wiedzę.

    Zapis dialogów z niewiadomych dla mnie przyczyn sprawia wielu osobom kłopot, więc dobry pomysł na post, ale moim zdaniem dużo lepiej by było, gdybyś podała przykłady. Będzie łatwiej zrozumieć, jak ten poprawny zapis powinien wyglądać.

    OdpowiedzUsuń
  2. Przydatne :) Dzięki wielkie za takiego posta :)

    OdpowiedzUsuń
  3. O kurde. Trafiłam tu z opóźnieniem, z blogu Red Hat Meg i dopiero dowiedziałam się jakie robię błędy. Aż wstyd! Dziękuję, bo bardzo mi się to przyda.

    OdpowiedzUsuń